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Les tables rondes sont des discussions publiques, dirigées par un animateur, qui réunissent des experts et diverses personnes ayant des connaissances utiles et qui peuvent faire ressortir des informations sur des questions pertinentes.

Qu’est-ce qu’une table ronde?

Les tables rondes de la Commission seront l’occasion d’en apprendre davantage sur le pourquoi et le comment de divers aspects des événements qui ont causé des pertes massives. Nous nous attendons à ce que ces échanges non conflictuels nous permettent d’apprendre de nouvelles informations de personnes qui ont du savoir et de l’expérience à partager.

Ces activités de la phase 2 seront animées par des membres de l’équipe des politiques et de la recherche de la Commission ainsi que d’autres personnes, pendant que les avocats continueront de se concentrer sur d’autres aspects des procédures. Les tables rondes seront tenues en public et chacun pourra y assister en webdiffusion et au téléphone.

La Commission a recueilli des travaux de recherche et des articles savants qui traitent du thème de chacune des tables rondes. Ces documents seront communiqués au préalable aux participants et aux membres des tables rondes. Ils appuieront la compréhension qu’a la Commission des questions qui concernent son mandat et compléteront les échanges de la table ronde. Les règles sur le droit d’auteur empêchent la Commission de publier des articles directement sur son site Web, mais nous avons toutefois fourni des liens vers les articles qui sont déjà en ligne. Il se pourrait que vous ayez besoin d’un abonnement pour y accéder.

Vous trouverez les dates des tables rondes dans le calendrier.

Les documents liés aux tables rondes sont accessibles à partir de la page Recherche et rapports commandés.

  • Objets liés aux policiers et personnes se faisant passer pour un policier

    La table ronde jette les bases d’une conversation dans la phase 3 sur la meilleure façon de réglementer l’accès aux uniformes et à l’équipement policiers afin de trouver un équilibre entre les valeurs et les intérêts concurrents. Les thèmes centraux suivants sont abordés :

    • L’importance culturelle des uniformes et de l’équipement des policiers et le rôle que jouent les symboles policiers dans les relations avec le public et la collectivité, y compris les collectionneurs d’objets liés aux services policiers.
    • L’importance culturelle des uniformes et de l’équipement pour les policiers (et policiers à la retraite), et possession d’équipement policier à des fins personnelles par les policiers (et policiers à la retraite).
    • Le problème des personnes se faisant passer pour des policiers – l’ampleur de ce problème au Canada et les répercussions de celui-ci sur la confiance à l’égard des services de police.

    Parmi les participants :

    • Phil Bailey : Membre retraité du service de police d’Edmonton, qui a commencé sa carrière de 40 ans à l’Académie de police de l’Atlantique et au service de police de New Glasgow. Il collectionne les objets liés à la police, particulièrement les insignes et écussons, principalement du Canada atlantique, et possède un site Web sur ce passe-temps (en anglais seulement).
    • Brian Carter : Représentant des anciens de la GRC de la Nouvelle‑Écosse, qui a le statut de participant de la phase 2 des activités de la Commission des pertes massives.
    • Julia Cecchetto : Ancienne cheffe des services de police municipale de Kentville et ancienne présidente de l’association des chefs de police de la Nouvelle‑Écosse.
    • Meaghan Daniel : Avocate et « universitaire occasionnelle », dont les travaux sont axés sur la pratique juridique en matière de justice sociale, sur les diverses formes de la violence de l’État, les droits civils et la désobéissance civile, et les traditions juridiques autochtones.
    • Ian Loader : Membre du Conseil consultatif sur la recherche de la Commission et professeur de criminologie à l’Université d’Oxford. Parmi les sujets abordés dans ses travaux, notons l’importance culturelle de l’iconographie policière et des façons dont les services de police utilisent les symboles et objets pour cultiver activement des relations positives avec les collectivités qu’ils servent.

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    27 avr. 2022 09 h 30 16 h 30 - Table ronde: Accessoires associés aux services de police et personnes se faisant passer pour des policiers.

  • Communications publiques en cas de situation d’urgence, y compris la diffusion d’alertes au public

    Les tables rondes jettent les bases d’une conversation dans la phase 3 à propos des recommandations possibles concernant la conception, la mise en œuvre et l’utilisation adéquate des systèmes d’alerte au public, notamment les considérations en matière d’accessibilité et d’équité.

    Table ronde 1 : Conception et mise en œuvre des systèmes – Les thèmes centraux suivants sont abordés :

    • Principes de conception des systèmes, y compris la participation des intervenants pour les systèmes d’alerte comme Alert Ready.
    • Gouvernance et utilisation des systèmes d’alerte au public, y compris les questions d’accès et d’utilisation de ceux-ci.
    • Rôle de la formation et de l’éducation publique dans la conception et la mise en œuvre efficaces de systèmes d’alerte au public.

    Parmi les participants :

    • Michael Hallowes : Conseiller stratégique indépendant de gouvernements en matière de conception, d’exécution, de mise en œuvre et d’amélioration continue des systèmes d’alerte au public. Il s’appuie sur ses 30 ans d’expérience dans les services policiers de Londres puis comme commissaire aux services d’urgence de l’État de Victoria, en Australie, et de directeur national du programme national d’alerte en cas d’urgence de l’Australie.
    • Jennifer Jesty : Première Autochtone à devenir membre de l’Association des pompiers de la Nouvelle‑Écosse, et seule Autochtone ambulancière (soins avancés) de la province. Elle travaille actuellement comme gestionnaire de la planification d’urgence pour l’Union of Nova Scotia Mi'kmaq, conseil tribal qui aide les cinq communautés des Premières Nations du Cap‑Breton à combler leurs besoins. Elle a mis au point le système d’alerte en cas d’urgence Unama’ki.
    • Paul Mason : Directeur général du bureau provincial de gestion des urgences et du bureau du commissaire aux incendies de la Nouvelle‑Écosse, il a agi comme représentant provincial au conseil de gouvernement sur les systèmes d’alerte au public.
    • Cheryl McNeil : Membre civile du service de police de Toronto pendant plus de 35 ans. Elle a agi pendant 20 ans comme agente de communication, où elle a bâti les fondations de ses efforts ultérieurs de soutien aux cadres supérieurs des services de police et des partenaires de l’ensemble de la région de Toronto en ce qui concerne l’interopérabilité des communications et la gestion des problèmes des premiers répondants en matière de gestion des urgences.
    • Tim Trytten : Consultant en matière d’alerte au public en cas d’urgence, ancien directeur du programme de l’Alberta Emergency Alert (AEA) et chef de file dévoué dans le domaine des alertes au public. À titre de dirigeant de l’AEA, il était responsable de tous les aspects du système d’alerte en cas d’urgence provincial le plus ancien au pays. L’AEA couvre l’ensemble de la province et s’appuie sur plusieurs moyens de communiquer avec le public en cas d’urgence : télévision, radio, application mobile, Facebook, Twitter et autres méthodes novatrices.

    Table ronde 2 : Planification en matière d’accessibilité et d’équité – Les thèmes centraux suivants sont abordés :

    • Facteur de planification et de mise en œuvre concernant les différences en matière d’accès aux téléphones et à la couverture cellulaires en région éloignée et dans les populations du pays.
    • Communication des alertes dans les deux langues officielles et dans d’autres langues, selon le public ciblé, et des avertissements adaptés sur le plan culturel en fonction du public ciblé.
    • Utilisation des systèmes d’alerte au public et tendances en matière de stigmatisation et de marginalisation, par exemple en ce qui concerne les communautés racialisées.

    Parmi les participants :

    • Archy Beals : Militant communautaire qui est né et a grandi à North Preston (Nouvelle‑Écosse). Il est titulaire d’un baccalauréat en sciences politiques de l’Université Dalhousie, d’un diplôme en éducation du Collège communautaire de la Nouvelle‑Écosse et d’une maîtrise en éducation avec concentration en leadership afrocentrique (programme d’études Apprentissage continu) de l’Université Mount Saint Vincent (Nouvelle‑Écosse), obtenue en 2010. Il travaille au Collège communautaire de la Nouvelle‑Écosse depuis 27 ans comme conseiller aux étudiants et aide aux Afro-Canadiens. Il a été élu représentant africain de la Nouvelle‑Écosse au sein du Conseil scolaire de Halifax et est titulaire d’une nomination ministérielle au conseil consultatif provincial sur l’éducation, où il exerce son deuxième mandat de deux ans.
    • Trishe Colman : Coordonnatrice de la sécurité des aînés au programme de sécurité des aînés du comté de Cumberland, une organisation offrant des services en matière de sécurité, d’information et de référence axés sur la prestation directe de services aux aînés, comme des visites à domicile et de nombreuses présentations ou séances d’éducation publiques sur un vaste éventail de sujets. Elle interagit avec de nombreux clients par téléphone et dans la collectivité.
    • Ian Douglas : Membre d’une équipe hautement compétente d’analystes de recherche en TI au sein du Groupe d’analyse de l’avenir de la technologie du Commissariat à la protection de la vie privée. Il possède plus de 40 ans d’expérience en sécurité des TI, protection de la vie privée, analyse de données, recherche, infrastructure, base de données et développement logiciel.
    • Jennifer Jesty : Membre de la table ronde sur la conception et la mise en œuvre des systèmes. Voir sa biographie ci-devant.
    • Gregory Smolynec : Commissaire adjoint, Politiques et promotion, au Commissariat à la protection de la vie privée du Canada. Il dirige l’équipe de Politiques et promotion dans l’élaboration et la diffusion d’informations et de lignes directrices à la fois générales et pratiques, et dans la formulation de conseils sur des initiatives particulières. Avant d’être nommé à ce poste, il a agi comme directeur général, Initiatives stratégiques, à l’État-major interarmées stratégique au quartier général de la Défense nationale. À ce titre, il a dirigé la fonction de perspective stratégique pour les Forces armées canadiennes. M. Smolynec a commencé sa carrière au ministère de la Défense nationale, comme analyste stratégique à Recherche et développement pour la défense Canada. Il a travaillé dans plusieurs organisations au sein de la Défense nationale, comme analyste, et a occupé une série de postes de direction aux responsabilités croissantes dans la fonction publique. Il est titulaire d’un baccalauréat ès arts en histoire de l’Université McGill, d’une maîtrise ès arts en études russes et est-européennes de l’Université Carleton et d’un doctorat en histoire de l’université Duke.
    • Raymond Théberge : Commissaire aux langues officielles du Canada depuis le 29 janvier 2018. Il a auparavant occupé le poste de président et vice-chancelier de l’Université de Moncton. Il possède une vaste expérience en matière de communautés de langue officielle en situation minoritaire et dans le milieu universitaire. Il est titulaire d’un doctorat en linguistique de l’Université McGill et d’une maîtrise en linguistique appliquée de l’Université d’Ottawa.

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    12 mai 2022 09 h 30 16 h 30 - Table ronde

  • Critical incident preparation and response
    June 1, 2022

    Roundtable 1: Critical incident preparedness - This roundtable will address the following core themes:

    • Planning for critical incident response, including emergency preparedness, coordination and resources;
    • The role of organizational learning and adaptation; and
    • Lessons from past reviews of critical incident responses.

    Roundtable Members:

    • Dr. Hunter Martaindale: Director of Research for the ALERRT Center at Texas State University. As part of his role, Hunter oversees ALERRT’s research into active attack response, police practices/training, use of force, decision-making, and the impact of stress on performance.
    • Dr. Kimmo Himberg: Retired at the end of 2021 as the Rector of the national Police University College, after having served the Police of Finland for over 30 years. Originally a natural scientist, Dr. Himberg also has a PGCert in Criminal Justice Management from the University of Birmingham, UK. He has provided expert services to several international law enforcement related organizations, including Interpol, UNODC, CEPOL and ENFSI.
    • Supt. Wallace Gossen: Has been with York Regional Police (YRP) for 32 years and is currently the officer in charge of Operational Command. During this time, he has spent 24 years working with the Emergency Response Unit as an instructor, Team Sergeant, Tactical Commander and Critical Incident Commander (CIC). Wallace is the Chair of the Ontario Association of Chiefs of Police Emergency Preparedness Committee (OACP EPC) and Vice President of the Association of Canadian Critical Incident Commanders (ACCIC).
    • Dr. Bjørn Ivar Kruke: Professor in risk management and societal safety at the Faculty of Science and Technology/Department of Safety, Economics and Planning, University of Stavanger/Norway. He holds a part-time position as professor in Arctic preparedness and response, Svalbard, Norway. He has 16 years of experience from national and international positions in the Norwegian army and NATO, including officers academy.
    • Ms. Kerry Murray-Bates: Joined the Toronto Police Service as a Communications Operator, progressing through the ranks over the past 30 years to her current position, Manager of Communications Services. Prior to joining the Toronto Police Service, Kerry spent 5 years in the Royal Canadian Navy and sought out formal education in Business Administration and Management, since joining the Service her education has developed in Extreme Event Response, Event Planning and Change Management.

    Roundtable 2: Critical Incident Response: Civilians, 911 And First Responders - This roundtable will address the following core themes:

    • Civilians as first responders and key informants during a mass casualty incident;
    • The role of 911 call takers and dispatch in a mass casualty incident; and
    • General duty police members: training and techniques for immediate response to mass casualties.

    Roundtable Members:

    • Dr. Hunter Martaindale: See biography above.
    • Dr. Bjørn Ivar Kruke: See biography above.
    • Ms. Kerry Murray-Bates: See biography above.
    • Dr. Paul Taylor: Assistant professor in the School of Public Affairs at the University of Colorado Denver. His research is focused on decision-making, human factors, and system safety in the context of police interactions with the public. Prior to his academic career, Paul worked as a police officer for over ten years.

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    1 juin 2022 09 h 30 16 h 30 - Tables rondes, rapports commandés
    2 juin 2022 09 h 30 16 h 30 - Tables rondes, rapports commandés

  • Emergency communications (within RCMP and among responding agencies) and interoperability among agencies
    June 23, 2022

    This roundtable will address the following core themes:

    • Communications within agencies;
    • Communications between agencies;
    • Cultivating interoperability and collaboration.

    Roundtable Members:

      • Mr. Todd Brown, Director of Strategic Initiatives for Public Safety and Field Communications (PSFC), Province of Nova Scotia
      • Mr. Terry Canning, Senior Consultant, Maricomm Consulting Ltd.
      • Ms. Hayley Crichton, Executive Director of Public Safety and Security Division, Nova Scotia Department of Justice
      • Mr. Chris Davis, President and Security and Emergency Management Lead, The Lansdowne Consulting Group
      • Mr. Darryl Macdonald, OCC Commander of the L Division Operational Communications Centre
      • Mr. William Moore, Public Safety Project Lead, Halifax Regional Municipality
      • Chief Dwayne Pike, Chief of Police, Amherst Police Department
      • Mr. Lance Valcour, Inspector (retired), Ottawa Police Service

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    23 juin 2022 09 h 30 16 h 30 - Communication et soutien après incident

  • Post-Incident Communications and Support
    June 28, 2022

    Roundtable: Needs of Family and Community After Mass Casualty Incidents

    This roundtable will address the following core themes:

    • The immediate, short-term, and long-term needs of those impacted by a mass casualty with particular attention of the needs of the families of the victims and members of communities closely connected to a mass casualty;
    • Best practices for addressing those needs; and
    • Existing models that support grief, promote healing and foster resiliency.

    Roundtable Members

    • Dr. Grete Dyb, Adjunct Professor in the Institute of Clinical Medicine at the University of Oslo; Co-Author of Expert Report: Survivors and the Aftermath of the Terrorist Attack on Utøya Island, Norway. Dr. Gyb has conducted extensive empirical studies on the longitudinal impacts of the 2011 Norwegian mass casualty. She specializes in trauma, catastrophes and forced migration.
    • Dr. Jaclyn Schildkraut, Associate Professor of Criminal Justice at the State University of New York at Oswego; Author of Expert Report: Supporting Survivors and Communities after Mass Shootings. Dr. Schildkraut holds a PhD in criminal justice from Texas State University in San Marcos, Texas. A national expert on mass shootings, Dr. Schildkraut’s research has been featured by local, national, and international media.
    • Levent Altan, Executive Director of Victim Support in Europe. Mr. Altan has grown the organization into an international network of victim support organizations which carries out advocacy, policy and capacity building for all victims of crime.
    • Mary Fetchet, President and Executive Director of Voices Center for Resilience, an organization she founded following the death of her 24 year-old son on 9/11. A graduate of Columbia University School of Social Work, her 29 years of experience as a clinical social worker influenced VOICES innovative approach to providing long-term support for victims’ families, responders and survivors, and commemorating the lives lost in a meaningful way
    • Serena Lewis, former Northern Zone Grief Coordinator and Provincial Grief Consultant. Ms. Lewis is a registered social worker and holds both a Bachelor of Social Work and Master of Social Work. Since she completed her term, she has continued doing consulting work with teams and groups supporting death and grief literacy as well as psychological safety. She lives and works on the unceded territory of the Mi’kmaq, calling Great Village her home.
    • Dr. Megan McElheran, CEO of Wayfound Mental Health Group and Clinical Psychologist. Dr. McElheran's work focuses exclusively on work with military members and public safety personnel, including members of the Royal Canadian Mounted Police, municipal police officers, firefighters, corrections officers, medical personnel, and others who are directly or vicariously impacted by traumatic events.
    • Dr. Terry Mitchell, Clinical and Community Psychologist. Dr. Mitchell was the principal investigator of a study on the impact on volunteer first responders and local communities following the Swiss Flight 111 disaster in 1998. She is Professor Emeritus, Wilfrid Laurier University and now is working as a clinical psychologist in private practice, PEI.

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    28 juin 2022 09 h 30 16 h 30 - Communication et soutien après incident

  • Rural Community Safety and Policing
    June 30, 2022

    Roundtable 1: Needs of First Responders After Mass Casualty Incidents

    This roundtable will address the following core themes:

    • The immediate, short-term, and long-term needs of first and secondary responders exposed to traumatic situations by the virtue of their jobs;
    • Best practices for addressing those needs;
    • Existing models that provide support, promote healing and foster resiliency.

    Roundtable Members:

    • Dr. Arija Birze, Senior Research Associate, Institute for Better Health, Trillium Health Partners. Dr. Birze is currently a Senior Research Associate at the Institute for Better Health, Trillium Health Partners. Her postdoctoral work, completed at the Factor-Inwentash Faculty of Social Work, University of Toronto, explores the traumatic impacts of violent video evidence among criminal justice professionals. Her PhD, completed at the Dalla Lana School of Public Health, University of Toronto, examined gender and work as social determinants of health, with a focus on occupational stress and traumatic exposures among Police Communicators including 911 call-takers and dispatchers.
    • Robin Campbell, PhD Candidate at Dalhousie University with research focused on the mental health of volunteer firefighters in rural Nova Scotia. Ms. Campbell is a former volunteer firefighter with Wolfville and Greenwich Fire Departments. She is also an adjunct Professor at Acadia University, an Associate Researcher with FIREWELL and a Reservist with the Canadian Armed Forces.
    • Dr. Julie MacMillan-Devlin, former Program Evaluation Officer of the Operational Stress Injury Clinic in Fredericton, New Brunswick and manager of Psychological Services with the Ontario Provincial Police.
    • Mary Fetchet, President and Executive Director of Voices Center for Resilience, an organization she founded following the death of her 24 year-old son on 9/11. A graduate of Columbia University School of Social Work, her 29 years of experience as a clinical social worker influenced VOICES innovative approach to providing long-term support for victims’ families, responders and survivors, and commemorating the lives lost in a meaningful way
    • Dr. Alexandra Heber, Associate Professor, Department of Psychiatry and Behavioural Neurosciences at McMaster University. Dr. Heber has over 35 years' experience working in mental health. After a decade working with HIV+ clients and leading an Assertive Community Treatment Team in Toronto, she enrolled in the Canadian Armed Forces in 2006, and deployed to Afghanistan in 2009-10. In 2016, she became inaugural Chief of Psychiatry for Veterans Affairs Canada.
    • Dr. Megan McElheran, CEO & Chief Clinical Psychologist, Wayfound Mental Health Group. Dr. McElheran's work focuses exclusively on work with military members and public safety personnel, including members of the Royal Canadian Mounted Police, municipal police officers, firefighters, corrections officers, medical personnel, and others who are directly or vicariously impacted by traumatic events.
    • Dr. Deborah Norris, Professor, Department of Family Studies and Gerontology at Mount Saint Vincent University. Informed through her background in family science, critical theories, and qualitative methodology, she teaches courses in family relations, family violence, and research methods. Dr. Norris’ research program focuses on the bi-directional relationship between operational stress injuries and the mental health and well-being of military and veteran families and the families of public safety personnel.

    Roundtable 2: Rural Communities, Policing and Crime

    This roundtable will address the following core themes:

    • Crime in rural communities, including rates and nature of crime committed in rural areas;
    • Firearms in rural communities, with focus on attitudes towards possession and use; and
    • Policing in rural communities, including the unique challenges to policing rural areas, and the core values and delivery of community-based policing.

    Roundtable Members:

    • Dr. Karen Foster, Associate Professor of Sociology in the Department Sociology and Social Anthropology, Dalhousie University. Dr. Foster holds the Canada Research Chair in Sustainable Rural Futures for Atlantic Canada. Her research, supported by her Rural Futures Research Centre, focuses on rural economy and society, with active studies on such topics as rural business succession, rural regulatory challenges and how rural families’ caring lives and working lives are intertwined.
    • Dr. Jane McMillan, Chair of the Department of Anthropology, St. Francis Xavier University. Dr. McMillan is the author of the award-winning Truth and Conviction: Donald Marshall Jr. and the Mi’kmaw Quest for Justice. She conducts community-engaged research with First Nations on policing, Indigenous justice, treaty rights implementation and resource governance.
    • Dr. Anna Souhami, Senior Lecturer in Criminology and Head of Criminology at the School of Law, University of Edinburgh. Dr. Souhami is an ethnographer specializing in policing and police/community relations. Her current work is an extended study of rural policing and communities in the remote Northern islands of Scotland.
    • Dr. Rose Ricciardelli, Professor in the Department of Sociology at Memorial University and an Associate Scientific Director of the Canadian Institute for Public Safety Research and Treatment. Dr. Ricciardelli's research considers the experiences of rural police officers including the risks and dangers that rural police officers face by virtue of their occupation and its rural context, and the experiences of rural communities with rural policing.
    • Professor Rick Ruddell, Law Foundation of Saskatchewan Chair in Police Studies, University of Regina. A graduate of the Ph.D. program in Criminology and Criminal Justice at the University of Missouri - St. Louis, Dr. Ruddell's research has focused upon policing, criminal justice policy, and youth justice.
    • Dr. Signa Daum Shanks, Associate Professor, University of Ottawa. Dr. Shanks is a member of the Indigenous Bar Association and is on the Board of Directors for the Ontario Bar Association. In 2018, she organized a pop-up think-tank regarding the criminal trial of Gerald Stanley in Saskatchewan which examined the role of property law, discrimination against Indigenous Peoples, rural policing and the base knowledge community members have about the legal system.

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    30 juin 2022 09 h 30 16 h 30 - Communication et soutien après incident

  • Rurality and Community Well-Being
    July 6, 2022

    This roundtable will address the following core themes:

    • culture and attitudes of rural life in Nova Scotia;
    • limited and differential service delivery in rural areas;
    • health and safety of those working in rural communities and how the rural context affects their working lives.

    Roundtable Members:

    • Facilitator: Dr. Emma Cunliffe, Research and Policy Director
    • Ms. Robin Campbell, PhD Candidate at Dalhousie University with research focused on the mental health of volunteer firefighters in rural Nova Scotia
    • Ms. Madonna Doucette, Director, Youth Project
    • Dr. Karen Foster, Associate Professor of Sociology in the Department of Sociology and Social Anthropology, Dalhousie University
    • Dr. Lesley Frank, Professor at Acadia University and researcher in the areas of family and children’s poverty, food insecurity, health inequality and social welfare and policy.
    • Dr. Marilyn MacDonald, Professor at Dalhousie University’s School of Nursing, Director of JBI Centre of Excellence

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    6 juill. 2022 09 h 30 16 h 30 - Le bien-être des communautés rurales

  • Prediction and Prevention of Mass Casualty Events
    July 14, 2022

    Roundtable 1: Prediction and Prevention of Mass Casualty Events

    This roundtable will address the following core themes:

    • Whether mass casualties can be predicted, and whether effective risk assessment models exist.
    • The availability of early intervention/preventative strategies given the state of our knowledge about perpetrators of mass casualties.
    • Steps Canadian institutions and citizens can take to prevent these events, as much as possible, in the future.

    Roundtable Members:

    • Facilitator: Dr. Emma Cunliffe, Research and Policy Director
    • Professor Benjamin Berger: Professor and York Research Chair in Pluralism and Public Law at Osgoode Hall Law School, York University.
    • Dr. Myrna Lashley: Associate Professor in the Department of Psychiatry at McGill University
    • Professor Nikolas Rose: Former Professor of Sociology and the founding Head of the Department of Global Health and Social Medicine at King’s College London
    • Professor George Szmukler: Emeritus Professor of Psychiatry and Society, King’s College London
    • Robert S. Wright: Acting Executive Director, African Nova Scotian Justice Institute

    Roundtable 2: Definitions and Psychology/Sociology of Perpetrators of Mass Casualty Events

    This roundtable will address the following core themes:

    1. How mass casualties are defined, the debates regarding its definition, and why how we define mass casualties matters.
    2. Identifying the perpetrators of mass casualties, including their common characteristics and how gender is relevant to patterns of perpetration.
    3. Early intervention and prevention strategies and the role of adverse childhood experiences in the perpetration of violence.

    Roundtable Members:

    • Facilitator: Krista Smith
    • Tristan Bridges: Associate Professor and Vice Chair of the Sociology Department and Faculty Affiliate with the Feminist Studies Department at the University of California, Santa Barbara
    • Professor David C Hofmann: Associate Professor of Sociology and the Director of the Criminology and Criminal Justice Program at the University of New Brunswick
    • Dr. Angelique Jenney: Associate Professor and the Wood’s Home Research Chair in Children’s Mental Health in the Faculty of Social Work at the University of Calgary
    • Tara Leigh Tober: Lecturer in the Sociology Department at the University California, Santa Barbara

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    14 juill. 2022 09 h 30 16 h 30 - Violence : comprendre les attentats faisant un grand nombre de victimes et le rôle de la violence fondée sur le sexe et de la violence entre partenaires intimes

  • Mass Casualties, IPV, GBV and Family Violence: Exploring the Connections
    July 18, 2022

    This roundtable will address the following core themes:

    • The relationship between forms of violent behaviour that tend to be understood as “private” such as intimate partner violence, gender-based violence and family violence and mass casualties that are characterized as “public” violence.
    • 2. How moving away f rom the private/public distinction would generate new understandings of potential preventative strategies, interventions, and responses to mass casualties.
    • 3. Research into the underlying causes of and factors that enable intimate partner violence, gender-based violence, family violence, and mass casualty incidents, and the relevance of this research to policy-making.

    Roundtable Members:

    • Dr. Wendy Cukier: Professor in Ted Rogers School of Management at Toronto Metropolitan University
    • Dr. Amanda Dale: Activist, legal scholar, non-profit sector consultant, and former Executive Director of the Barbra Schlifer Clinic
    • Dr. Myrna Dawson: Professor of Sociology and Research Leadership Chair, College of Social and Applied Human Sciences, University of Guelph
    • Dr. JaneMaree Maher: Professor in the Centre for Women’s Studies and Gender Research, Sociology, and Associate Dean Graduate Research in the Faculty of Arts at Monash University
    • Dr. Alison Marganski: Associate Professor and Director of Criminology at Le Moyne College in Syracuse, New York, USA
    • Dr. Jude McCulloch: Criminologist and experienced legal practitioner; Inaugural Director of the Monash Gender and Family Violence Prevention Centre
    • Dr. Barbara Perry: Professor in the Faculty of Social Science and Humanities at Ontario Tech University, and the Director of the Centre on Hate, Bias and Extremism

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    18 juill. 2022 09 h 30 16 h 30 - Violence : comprendre les attentats faisant un grand nombre de victimes et le rôle de la violence fondée sur le sexe et de la violence entre partenaires intimes

  • IPV, GBV, Family and Sexual Violence: Police and institutional understanding and responses
    July 20, 2022

    Roundtable 1: IPV, GBV and Family Violence: Police and institutional understanding and responses to intimate partner violence and family violence

    • Dr. Carmen Gill: Professor, University of New Brunswick
    • Dr. Lori Chambers: Professor, Lakehead University
    • Dr. Patrina Duhaney: Assistant Professor, University of Calgary
    • Dr. Nancy Ross: Assistant Professor, Dalhousie University
    • Ms. Lorraine Whitman: President, Native Women Association of Canada
    • Professor Jennifer Koshan: Faculty of Law, University of Calgary

    Roundtable 2: Police and institutional understanding and responses to sexual violence and other forms of gender-based violence

    • Ms. Emilie Coyle: Executive Director, Canadian Association of Elizabeth Fry Societies
    • Ms. Deepa Mattoo: Executive Director, Barbra Schlifer Commemorative Clinic
    • Dr. Pamela Palmater: Associate Professor, Toronto Metropolitan University
    • Professor Isabel Grant: Peter A. Allard School of Law, University of British Columbia

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    20 juill. 2022 09 h 30 16 h 30 - Violence : comprendre les attentats faisant un grand nombre de victimes et le rôle de la violence fondée sur le sexe et de la violence entre partenaires intimes

  • IPV, GBV and Family Violence: Personal and Community Responses
    July 21, 2022

    Roundtable members include:

    • Dr. Deborah Doherty: Executive Director (Ret.), Public Legal Education and Information Service of New Brunswick
    • Ms. Emma Halpern: Executive Director, Elizabeth Fry Society of Mainland NS
    • Professor Janet Mosher: Osgoode Hall Law School, York University
    • Dr. Rachel Zellars: Associate Professor, Saint Mary's University
    • Ms. Pamela Cross: Legal Director, Luke's Place Support and Resource Centre

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    21 juill. 2022 09 h 30 16 h 30 - Violence : comprendre les attentats faisant un grand nombre de victimes et le rôle de la violence fondée sur le sexe et de la violence entre partenaires intimes

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